Verbindend werken met ouders

In deze training zal vanuit een aantal basisaspecten vanuit de systeemtheorie – de theorie die zich bezighoudt met wat er tussen mensen gebeurt en het leren beseffen daarvan – gereflecteerd worden op de rol van hulpverlener binnen het systeem van ouder-kind-partnerrelatie.

“Je kunt niet niet beïnvloeden en je kunt niet niet beïnvloed worden, besef het” (Watzlawick)

Uitgangspunt: Hulp aan kinderen is alleen maar mogelijk in samenwerking met ouders.

“Je kunt niet niet beïnvloeden en je kunt niet niet beïnvloed worden, besef het” (Watzlawick)

Dit wil zeggen dat er vele en continue verbindingen zijn tussen mensen, hun relaties maar ook hun denken, en het denken binnen hun (sub)cultuur. Dit is een continu proces wat vaak verborgen en onbewust afspeelt. We hebben dus altijd te maken met een buitenkant en een binnenkant. Een ‘hier’ en een ‘ginds’: jouw bedoeling en het effect op de ander.

Bovendien kaderen we onze rol in de positie als POH GGZ Jeugd, en reflecteren we daarbij op de 3 systemen: kind-ouder-partner systeem. De gebieden waar wij ons mee bezig houden zijn kind en ouder systeem. Daarbij maken we ook gebruik van een aantal elementen uit het oplossingsgerichte theorie.

Daarnaast zal specifiek ingegaan op hoe de ouder te begeleiden bij kinderen met gedragsproblematiek. Deze kinderen vormen een groot deel van de doelgroep van een POH GGZ jeugd. Voor deze kinderen wordt niet altijd de juiste (lees: onderzochte en effectieve) hulp ingezet. Er zal worden besproken welke hulp wel effectief is en wordt aangeraden volgens de richtlijnen. Er wordt ingegaan op de inhoud van deze hulp. Technieken uit bewezen effectieve behandelingen komen aan bod, waarmee ouders op een goede manier het gedrag van hun kind kunnen bijsturen. Deze technieken zijn gebaseerd op theorie vanuit de gedragstherapie en de sociale leertheorie, die ook toegelicht zullen worden. Daarna wordt ingegaan op het ouderprogramma “Aan de Slag met Druk en Opstandig Gedrag”, dat ook gebruikmaakt van deze technieken, en hoe dit kan worden ingezet door de POH-GGZ Jeugd.

Vervolgens zal gereflecteerd worden op hoe ouders goed te begeleiden bij het inzetten van deze technieken, vanuit de driehoek Ouder-kind-hulpverlener.

Aanmelden!

Opleiding details

Docenten

202509 Saskia

Saskia Heemskerk en Suzanne de Jong

Als teamleider POH-GGZ Jeugd vindt Saskia het belangrijk dat jongeren zich gehoord en gezien voelen. Ze zet zich in om haar collega’s te ondersteunen, zodat zij de beste zorg kunnen bieden aan kinderen en gezinnen.

Ervaringen

Wat zeggen onze medewerkers?
POH GGZ Donnee Luijten

“De cursussen van SUPPOHRT hebben me als POH GGZ geholpen om mijn kennis en vaardigheden te verdiepen. Ik heb specifieke inzichten opgedaan die direct van toepassing zijn in mijn rol als POH GGZ, zoals de cursus rouw- en verliesverwerking.

Deze cursussen hebben me in staat gesteld om mijn professionele expertise te vergroten.”


DONNEE LUIJTEN
POH GGZ

Inschrijven nieuwsbrief

Altijd op de hoogte

Inloggen SUPPOHRT KennisHub

In onze KennisHub vinden onze POH GGZ professionals informatie die hen helpt in het werk. Onze medewerkers en partners loggen hier in om toegang te krijgen tot alle besloten informatie.