In de geestelijke gezondheidszorg (ggz) staan wachttijden vaak onder druk door foutieve registratie en gebrekkige inzichten. Bij SUPPOHRT zetten we de POH GGZ (Praktijkondersteuner Huisarts – GGZ) in om huisartsenpraktijken te ondersteunen en wachttijden te overbruggen.
Vroege interventie en efficiënte zorg
Door vroegtijdige signalering van psychische klachten in de huisartsenpraktijk kan de POH GGZ al in een vroeg stadium (preventieve) begeleiding bieden. Hiermee kan worden voorkomen dat patiënten niet onnodig worden doorverwezen naar de GGZ. Wanneer een verwijzing wel geïndiceerd is kan de POH GGZ overbrugging in wachttijd aanbieden. Patiënten kunnen dan al ondersteund worden ter voorbereiding op hun behandeling in de GGZ.
Persoonlijke aandacht en ruimte voor groei
De inzet van de POH GGZ is laagdrempelig en persoonlijk. Patiënten worden begeleid in hun eigen huisartsenpraktijk, waar ze al bekend zijn. Dit zorgt voor een vertrouwde en veilige omgeving. We richten ons op het versterken van het zelfvertrouwen van patiënten en het stimuleren van eigen regie, zodat ze niet alleen afhankelijk zijn van behandelingen.
Kortere wachttijden, betere zorg
Met de inzet van de POH GGZ zorgen we ervoor dat patiënten sneller toegang krijgen tot de zorg die ze nodig hebben. Dit verlaagt de druk op de GGZ, terwijl we tegelijkertijd zorgen voor een efficiëntere doorverwijzing naar meer gespecialiseerde hulp indien nodig. SUPPOHRT waarborgt continuïteit en kwaliteit van zorg, wat essentieel is in een sector waar wachttijden grote invloed hebben op het welzijn van patiënten.
Lees hier het artikel dat de NOS publiceerde over dit onderwerp: